Iedere maand geven we in ‘in gesprek met…’ het woord aan één van onze collega’s bij Wout Monseurs. Deze maand spreken wij met onze commercieel directeur: Johan Suijkerbuijk. Johan is al meer dan 35 jaar in dienst bij Wout Monseurs en spreekt over zijn ervaring, verantwoordelijkheden en visie!
Johan begon 35 jaar geleden zijn carrière bij Wout Monseurs. Die jarenlange ervaring weet hij dagelijks goed in te zetten in zijn functie als commercieel directeur.
Als commercieel directeur zijn er veel verschillende verantwoordelijkheden. Johan heeft dus een breed scala aan taken.
Wat zijn jouw taken en verantwoordelijkheden?
“Rob regelt het financiële gedeelte binnen de organisatie en ik de rest. Denk aan het commerciële stuk, afspraken met leveranciers, het aansturen van collega’s, verkoop targets, productassortiment, de gehele dagelijkse operationele leiding, personeelsbeleid en verkooptrajecten.”
Samen met Rob overlegt Johan ook over het langetermijnbeleid. In de verkoop houdt hij zich vooral bezig met multifunctionele apparatuur en het contractbeheer hiervan. Kortom, een gevarieerd takenpakket!
We vroegen naar de start van Johan zijn loopbaan. Zijn carrière bij Wout Monseurs begon kort na de oprichting van het bedrijf. Een start die ondertussen al tot 35 jaar aan expertise heeft geleid!
Kun je wat vertellen over de start bij het bedrijf?
“Ik heb gesolliciteerd op de vacature die openstond. Rob was een paar maanden daarvoor gestart bij zijn vader en oprichter Wout, en ik was de 1e werknemer die ze hebben aangenomen. Dat is inderdaad alweer 35 jaar geleden.”
Over de jaren heen heeft Johan veel verschillende facetten gezien van het werken in de kantoorinrichting. Een prachtig avontuur dat heeft gezorgd voor ervaring op verschillende gebieden.
Kun je de weg omschrijven van je eerste contract naar je functie als commercieel directeur?
“Het is een lang avontuur, maar in het kort: Ik ben begonnen met 0 ervaring en kennis. Ik heb de verkoop gedaan van pc’s, faxen, “natte” kopieermachines, schrijfmachines. Maar ik heb ook meubels gemonteerd, kantoorartikelen bezorgd, administratie en inkopen gedaan, bestellingen verwerkt, noem maar op.”
Sindsdien is Wout Monseurs gestaag gegroeid en zijn er veel ontwikkelingen geweest, zo ook het komen en gaan van collega’s. Om duidelijkheid en efficiëntie te creëren hebben Rob en Johan 10 jaar geleden besloten dat de taken verdeeld moesten worden. Zo is Johan gestart als verantwoordelijke voor het commerciële gedeelte en doet Rob het financiële onderdeel.
Eén van de belangrijkste lessen die Johan heeft geleerd in zijn carrière, is dat de banden met je collega’s en zakelijke relaties essentieel zijn. Zij zijn het fundament. Daarnaast waren we ook benieuwd welke veranderingen hij heeft gezien de afgelopen 35 jaar.
Is Wout Monseurs de afgelopen 35 jaar veranderd?
“Jazeker. Er is veel veranderd. We zijn uitgegroeid tot een complete projectinrichter met een eigen afdeling voor interieurontwerp en we beschikken over een eigen technische dienst die op Europees niveau service uitvoert aan professionele multifunctionals. Hiernaast hebben we een geavanceerde webshop die voor klanten eenvoudig te gebruiken is. Op het gebied van kantoorartikelen beschikken we over circa 25.000 producten…”
“We bieden turnkey projecten aan, waarbij de klanten compleet ontzorgd kunnen worden. Rondom de machines hebben we talloze softwarepakketten voor het digitaliseren van de documentstromen en beveiligd printen… Ook audiovisuele producten behoren tot onze diensten: draadloos presenteren, vergaderruimtes voor teams meetings, reserveringssoftware voor vergaderruimtes en werkplekken.”
Een breed scala aan diensten die in diverse branches worden toegepast: zakelijke dienstverlening, toerisme, productie, zorgsector, bouw en meer.
Johan heeft de afgelopen jaren een sterke ontwikkeling gezien, die hij wil doorzetten. Dit is mede te danken aan ontwikkelingen op de website, social media, nieuwe werknemers, het assortiment, de showroom en door nieuwe partners.
Wat is jouw toekomstvisie voor Wout Monseurs?
“Er staat nu een goed team met de juiste mix van ervaring en ideeën van de jonge generatie. Hiermee kunnen we onze klanten op alle manieren van dienst zijn.
En door de nieuwe showroom kunnen we relaties ontvangen in een professionele, gastvrije omgeving. We willen dan ook de beste projectinrichter van Breda en omstreken worden “
Een krachtige en positieve toekomstvisie! Deze is dan ook terug te zien in de grote groep relaties waar multifunctionele apparatuur voor wordt geleverd. En daarnaast de sterke vertegenwoordiging in de Europese riviercruise branche.
Na al die jaren kan Johan zich zijn leven zonder werken bij Wout Monseurs niet meer voorstellen. Het bedrijf past volledig bij hem: de grootte, de hoge servicegraad, persoonlijke benaderingen en gewaardeerde relaties.
Wat maakt Wout Monseurs zo’n fijn bedrijf om te werken?
“Ik werk er al 35 jaar en het voelt als mijn eigen bedrijf. In die 35 jaar heb ik ruim 30 jaar met Wout samengewerkt en ben ik onderdeel geweest van alle ontwikkelingen in zowel lastige als mooie jaren.”
Johan haalt zijn motivatie uit plannen die volledig lukken, tevreden klanten en het werkplezier bij zijn collega’s. Hij omschrijft het team als het belangrijkste onderdeel van het bedrijf. “Ik ben enorm trots op het team zoals het er nu staat. We werken allemaal samen en niemand denkt in een eigen hokje.”
Naast de mooie ontwikkelingen en het sterke team zijn er natuurlijk ook uitdagingen binnen zijn functie.
Wat is de grootste uitdaging binnen jouw functie?
“Dat zijn er meerdere, maar het juiste team samenstellen is een belangrijk en continu proces… Een prettige en gezonde werkomgeving creëren behoort absoluut tot een meerwaarde als bedrijf. Onze klanten zijn hier ook volop mee bezig. Daarnaast moet je openstaan voor de mening en ideeën van de nieuwe generatie.”
Natuurlijk konden we niet vergeten om te vragen naar zijn meest memorabele momenten. 35 jaar is geen korte periode en er zijn altijd gebeurtenissen die je bijblijven:
Wat is jouw meest memorabele moment bij Wout Monseurs?
“Dat zijn er uiteraard veel in al die tijd. Maar er zijn er 2 die me direct te binnen schieten. De eerste grote order die ik kreeg. Dat ging om het leveren van 35 grote faxen bij het hoofdkantoor van de Shell. En meest recent het overlijden van Wout. Erg jammer dat hij de ontwikkeling van het bedrijf niet bewust heeft mee kunnen maken. Hij zou enorm trots geweest zijn.”
Bent u op zoek naar de ideale kantoorinrichting en een productie werkomgeving? Wout Monseurs helpt u met persoonlijk advies en het inrichten van uw kantoor. Neem contact met ons op en plan een gesprek in!
© Copyright Wout Monseurs | Ontwikkeld door SVM Solutions