Hoe zit je het beste achter je bureau?

Waarom een goede houding belangrijk is

Doordat we op ons werk steeds meer te maken krijgen met computerwerk, hebben we de neiging om te gaan hangen in onze bureaustoel of blijven we bijvoorbeeld te lang in dezelfde houding zitten. Waar we ons vaak niet van bewust zijn is dat deze slechte houdingen veel invloed hebben op ons lichaam. Een slechte zithouding kan op zijn tijd resulteren in ernstige lichamelijke klachten als rugpijn, verslapte spieren of zelfs krimp van de lichaamslengte!

Goede stoel en zithouding

Maar wat is dan de juiste manier om op een bureaustoel te zitten? Ten eerste is het belangrijk dat je je schouders ontspant en recht houdt en je voeten plat op de grond (of voetensteun) zet. Als je op deze manier zit hoort je rug drie normale curves te hebben en wordt hij op de juiste manier ondersteund door de rugleuning van de stoel. Stel dat je echt heel lang op dezelfde stoel moet zitten vanwege bepaalde werkzaamheden, vraag dan naar een goede ergonomische stoel die daar speciaal voor ontworpen is. Neem hiervoor een kijkje bij onze ergonomische bureaustoelen.

6 tips rondom zitten achter uw bureau

Goede ergonomische bureaustoelen hebben diverse afstelmogelijkheden waarmee u een betere zithouding kunt aannemen. We geven u graag enkele tips om beter achter uw bureau te kunnen zitten:

1. Zithoogte instellen

Stel uw bureaustoel in op de juiste zithoogte voor uw lichaam. Wanneer u zit dienen uw knieën een hoek van ongeveer 90 graden te maken. Zo staan uw benen in een rechte hoek op de grond en voorkomt u afknelling van spieren en bloedvaten in uw onderbenen.

2. Zitdiepte instellen

Vaak kunt u ook de juiste zitdiepte instellen. De zitdiepte is minstens net zo belangrijk als de zithoogte! Een te korte zitting is oncomfortabel, en een te lange zitting kan zorgen voor afknelling bij de onderbenen, doordat deze te veel op de rand van de zitting rusten.

Maak gebruik van deze letterlijke vuistregel: er moet een vuist ruimte zitten tussen het zitvlak en uw onderbenen. Zo voorkomt u afknelling en zit u optimaal.

3. Rugleuning instellen

Afhankelijk van uw lichaamslengte zal ook de rugleuning op de ideale hoogte afgesteld moeten worden. Door deze op de juiste hoogte in te stellen zal de lendensteun zo gepositioneerd staan dat de bolling ongeveer ter hoogte van uw broekband begint. Zo vult de bolling precies de holling van uw ruggengraat op en biedt deze de benodigde ondersteuning.

4. Rugleuning los zetten

Veel ergonomische bureaustoelen bieden de mogelijkheid om de rugleuning los te zetten. De rugleuning beweegt dan mee met uw lichaam wanneer u naar voren of achteren beweegt bij het verzitten. Dankzij deze dynamische ondersteuning krijgt u in elke zitpositie een goede ondersteuning.

Ook zal uw lichaam zo enigszins moeten meehelpen om de balans te bewaren. Deze lichte activiteit is gunstig voor uw lichaam, zeker wanneer u dagelijks lang achtereen aan het zitten bent.

5. Armleggers gebruiken

Maak gebruik van de armleggers van uw bureaustoel! In de juiste positie bieden de armleggers ondersteuning aan uw armen, en voorkomt u klachten aan uw nek, schouders en polsen.

Stel de armleggers zo in dat uw onderarmen net de armleggers raken wanneer u met ontspannen schouders op uw bureaustoel zit. Zorg er ook voor dat ze zo ingesteld staan dat u goed aan kunt schuiven aan uw bureau.

6. Blijf letten op uw zithouding

Blijf aandacht besteden aan uw zithouding. Een goed afgestelde bureaustoel draagt veel bij, maar u doet de positieve effecten teniet wanneer u toch steeds onderuit gezakt gaat zitten op uw stoel. Blijf rechtop zitten zodat uw bureaustoel u optimaal kan blijven ondersteunen. Door rechtop te zitten voorkomt u bovendien dat uw lichaam in elkaar zakt en uw longen en darmen samengedrukt worden, wat een negatief effect op uw gezondheid zal hebben.

Lichaamsbeweging & uw werkomgeving

Naast het letten op uw zithouding en ervoor zorgen dat uw bureaustoel aangepast is aan uw lichaam en de werkzaamheden, kunt u zelf nog meer doen om lichamelijke klachten te voorkomen. Onderzoekers raden aan om de kernspieren van het lichaam te trainen, door bijvoorbeeld pilates of weerstandstraining. Hierdoor wordt het makkelijker en minder inspannend om rechtop te zitten. Ook is het goed om af en toe op te staan, te rekken of even rond te lopen. Een goed excuus om nog eens een kop koffie te halen!

Daarnaast kunt u ook aandacht besteden aan de rest van uw werkomgeving. Een ergonomisch bureau kan uw zithouding verder verbeteren, doordat deze op de ideale zithoogte in te stellen is.

Nog beter is het om überhaupt minder te gaan zitten. Door zitten regelmatig af te wisselen met staan blijft u in beweging en varieert uw houding meer door de dag heen. Zit-sta bureaus bieden hiervoor uitkomst. Hiermee beschikt u over een dynamische werkplek waarmee u uw lichamelijke gezondheid verder stimuleert. Zo beschikt u over een echte ergonomische werkplek, met alle voordelen van dien!