Alles over projectinrichting: In gesprek met interieurspecialisten Lotte en Dewi

Om een beter beeld te geven van de mogelijkheden rondom projectinrichtingen geven we graag het woord aan ons gedreven team die dit mogelijk maakt. Interieurarchitect Lotte en Dewi vertellen alles over het werk, de uitdagingen, ontwikkelingen binnen het vakgebied en mooie eindresultaten.

Wat is het mooiste aan het werk; waar krijgen jullie het meeste energie van?

Het is het mooiste om een ontwerp voor een klant te mogen realiseren waarin ze ook echt zichzelf en het bedrijf herkennen. Het uitwerken van een klantspecifiek en persoonlijk ontwerp geeft veel voldoening. Door rekening te houden met de achtergrond en kenmerken van het bedrijf kunnen we echt een onderscheidend ontwerp neerzetten.

Wat zijn de grootste uitdagingen binnen jullie werkgebied?

Het functionele aspect is vaak onderbelicht, en het is dan aan ons om de klant te overtuigen van diverse aanpassingen die de gebruikservaring verbeteren. Uiteraard zetten we graag een aantrekkelijk ruimte ontwerp neer, maar er mag niet vergeten worden dat er ook daadwerkelijk aangenaam gewerkt moet kunnen worden. Het is dan aan ons om uitstraling en functionaliteit te combineren tot één werkbaar geheel.

Een andere uitdaging waar we regelmatig mee te maken krijgen is dat sommige aspecten van de ruimte niet veranderd kunnen of mogen worden. Dan is het bijvoorbeeld aan ons om een aantrekkelijke kantoorinrichting te verzorgen in een ruimte met een uitgesproken bestaande vloer die niet vervangen mag worden. Ook hebben we daarnaast natuurlijk rekening te houden met de wensen van de klant. Soms is de klant erg te spreken over een bepaald element in de ruimte dat ons minder aanspreekt. Het is dan onze taak om met dat gegeven alsnog een inspirerend eindontwerp uit te werken.

Hoe vroeg in het proces wordt Wout Monseurs doorgaans betrokken bij de projectinrichting? En zien jullie hier een verschuiving in over de afgelopen jaren?

We worden geregeld in een later stadium betrokken bij het interieurontwerp, maar we verwachten dat we steeds vaker vanaf het begin bij het proces betrokken zullen worden. Onze capaciteit is sterk uitgebreid en Wout Monseurs profileert zich steeds vaker als projectinrichter. Ons assortiment is al groter geworden, zeker sinds de overname van VKT. We merken dat we steeds vaker het totaalplaatje mogen verzorgen, waarbij we alles tot in de puntjes kunnen uitwerken.

Bij projecten die al door een externe architect zijn ingetekend is meer dan genoeg ruimte om hier onze eigen draai aan te geven. Onze creatieve inbreng gaat dan over het meubilair, de inrichting en de keuze voor specifieke stoffen, materialen en kleuren. Al met al meer dan genoeg om een bijzondere projectinrichting neer te kunnen zetten!

Hebben klanten vaak al een uitgesproken eigen mening over de inrichting?

Meestal geven onze opdrachtgevers ons veel ruimte voor eigen inbreng. Ze staan open voor advies en willen ook graag geadviseerd worden. Dat is erg prettig, omdat dat ons veel beweegruimte geeft bij het realiseren van een persoonlijk ontwerp voor de projectinrichting.

Uiteraard betrekken we de klant ook bij dit proces. In gesprekken adviseren we en is er ruimte om onze eigen inbreng naar voren te brengen, maar al pratende leren we ook al meer over de smaak van de opdrachtgever. Zo kunnen we het ontwerp al specifieker afstemmen op de wensen en behoeften, en komen we tot een inrichting waar de klant zichzelf en het bedrijf echt in kan herkennen.

Hoe blijven jullie op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van kantoorinrichting en projectinrichting?

We hebben veel contact met de fabrikanten van de diverse kantoormeubelen. Vertegenwoordigers komen regelmatig langs met nieuwe producten en innovaties. Daarnaast laten we ons inspireren door diverse vakbladen en beurzen, waar ook de laatste trends en ontwikkelingen voorbij komen.

In het dagelijks leven laten we ons continu inspireren. Het zit in ons DNA, dus ook buiten werktijden doen we ideeën op. Deze ideeën nemen we weer mee in onze designs.

Welke veranderingen zien jullie de laatste jaren op het gebied van projectinrichting?

We zien hoe bedrijven weer meer bereid zijn om te investeren in het interieur en in hun personeel. De hoeveelheid aanvragen neemt toe, de budgetten worden groter en er is duidelijk meer aandacht gekomen voor de uitstraling van het bedrijf. De werkomgeving mag echt wat uitstralen en hier is veel meer oog voor dan een aantal jaar geleden.

De grootste concrete ontwikkeling zien we in de groei in populariteit van zit-sta bureaus. Steeds meer bedrijven zien de meerwaarde hiervan in en kiezen voor deze ergonomische manier van werken. Veel van onze opdrachtgevers worden bovendien geïnspireerd door ons eigen team, dat al gebruik maakt van deze zit-sta bureaus. Wanneer ze onze showroom bezoeken en zien dat wij zelf ook gebruik maken van zit-sta oplossingen zijn ze veel sneller overtuigd van deze mogelijkheid!

Stel, we kijken een aantal jaar vooruit. Hoe ziet het kantoor van de toekomst eruit volgens jullie?

Als we een aantal jaar vooruit blikken, verwachten we dan ook dat veel meer bedrijven gebruik zullen maken van zit-sta werkplekken. Het kantoor van de toekomst houdt veel meer rekening met ergonomie.

Daarnaast verwachten we dat men veel dynamischer zal gaan werken. Mensen zullen meer thuiswerken, en op de kantoren ontstaan veel meer flexibele werkplekken. Ruimtes zullen daarbij multifunctioneel ingezet gaan worden. Een kantine is niet meer alleen een kantine, maar ook een ontmoetingsruimte, flexwerkplek of zelfs een vergaderruimte. Ook wordt in dergelijke ruimtes veel meer gericht op sfeer en beleving..

Tenslotte verwachten we ook dat het verschil tussen de directie en de werknemers steeds kleiner zal worden. Directiewerkplekken worden minder populair; ook de directeur zal gewoon aan hetzelfde bureau zitten als het personeel, en gebruik maken van dezelfde bureaustoel. Bedrijven zullen meer investeren in het eigen personeel en minder aandacht besteden aan luxueuze voorzieningen voor de directie.

Lees ook: Projectinrichting voor uw kantoor: zo ziet het proces eruit

Op zoek naar een projectinrichter?

Bent u op zoek naar een projectinrichter die de gehele projectinrichting voor u kan verzorgen? Of wilt u meer weten over specifieke kantoormeubelen en accessoires? Neem dan contact met ons op, bekijk onze projecten of bezoek onze showroom in Breda.